ניהול מוניטין לרופאים – מידע שלילי באתר משרד הבריאות ובתוצאות החיפוש

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
שליחה במייל
הדפסה

ניהול מוניטין לרופאיםלאחרונה קיבלנו זרם פניות של רופאים, בעיקר פרטיים, מתחומים שונים ומגוונים, שהמוניטין העסקי והאישי שלהם נפגע בצורה אנושה בעקבות פרסום מידע באתר משרד הבריאות המופיע תחת שמם במאגר רופאים שהותלה או נשלל רשיונם.

יש לציין כי עבור הגולש הפשוט, יהיה מאוד קשה למצוא את המאגר הזה באתר (תנסו בהזדמנות) – כך שלמעשה החשיפה העיקרית (להערכתנו מעל ל- 90%) מגיעה מתוצאות החיפוש של Google תחת שם הרופא.

אנו בטוחים שחוץ מהרופאים שפנו אלינו, יש עשרות אם לא מאות כמוהם, שאולי כלל אינם מודעים למוניטין השלילי שיש תחת שמם בתוצאות החיפוש. מוניטין רע, שיכול לגרום לאיבוד יוקרתם המקצועית – וכמובן לפציינטים פוטנציאליים. כמובן שזכות הציבור היא לדעת מידע כזה על רופאים, אך יש לציין כי רובו של המאגר מכיל מידע מלפני שנים רבות (החל מ- 2007).

משלמים על טעויות העבר

אחד מהרופאים שפנו עלינו, בין המנתחים הבכירים בארץ, מומחה יחיד בתחומו, שהאירוע בו היה מעורב (שולי ומשמעתי – ולא פלילי) התרחש ב- 1997! מאז, עברו תחת ידם אלפי פציינטים, במסגרת פרטית וגם בבתי חולים ציבוריים. אלא שאותו מידע ממשרד הבריאות תקוע גבוה וחזק כבר שנים רבות ב-Google תחת שמו. מדובר באתר ממשלתי, שהאלגוריתם נותן לו סמכותיות וחוזק מעצם היותו אתר כזה – ולכן קשה מאוד לדחוק אותו (למרות שבאמצעות קמפיין ניהול מוניטין באינטרנט אגרסיבי ומאסיבי – ניתן לעשות זאת – אך יידרש לכך הרבה זמן, משאבים וכסף).

אותו רופא סובל מנזק עסקי, כלכלי ותדמיתי עצום. מי מאיתנו לא "עושה גוגל" על רופא לפני שהוא הולך להיבדק אצלו – בטח אם מדובר במנתח שעושה ניתוחים מסובכים? סביר להניח שהפציינט הפוטנציאלי, המחפש מידע בסיסי על הרופא, לא קורא לעומק מה תוקף ההתליה או השלילה, מתי היא בכלל התפרסמה ובגין מה – ברגע שכתוב בכותרת "רשיונו של הרופא נשלל" הוא כבר פונה לרופא אחר. רופאים, שעל התליית או שלילת רשיונם כבר חלה התיישנות, לא רק משום שהיא אינה בתוקף, אלא גם משום שהיא כבר עברה אפילו את הזמן שמוגדר כהתיישנות בדין הפלילי – 7 שנים – ממשיכים לסבול, ולא שבצדק. על הבעיה הקשה הזו, שהרשויות אינן מספקות לה מענה ראוי עד היום, התחלנו לכתוב כבר לפני 5 שנים.

אותם רופאים המופיעים במאגר עם החלטות שאבד עליהן הכלח, חווים למעשה "עונש מתמשך", שהאבסורד הוא שהם כללי איתם יודעים עד מתי הוא יימשך. בכל החלטה שיפוטית, אזרחית או פלילית, יש זמן קצוב לעונש שנקבע (מאסר, השהיה, התליה, שלילה, על-תנאי וכו'), אך נראה שלא כך כשמדובר במידע אינטרנטי שלילי – שברוב המקרים, הוא העונש הקשה ביותר עבור הרופאים שנענשו. דוגמה בולטת למצב כזה היא המקרה של רופא הסלבריטאים ג'קי סרוב, עליו כתבנו בעבר.

תוצאות שליליות ב-Google על רופאים שאתר משרד הבריאות דיווח על התליית או שלילת רשיונם

דוגמא לתוצאות חיפוש ב- Google תחת שמות רופאים במאגר אתר משרד הבריאות

תביעה ייצוגית נגד משרד הבריאות בדרך?

עורך דין יונתן קלינגר
עורך דין יונתן קלינגר

לדברי עו"ד יונתן קלינגר, מומחה לדיני אינטרנט, זה נראה כמו סוג הדברים שצריך לתת לציבור גישה אליהם. "כיוון שמדובר בהחלטה שיפוטית כמו כל החלטה אחרת שיפוטית, חשוב שהיא תהיה פומבית. אתה לא היית רוצה לדעת שעורך הדין שלך לא הורשע בעבירות משמעת, או שלא היו תביעות רשלנות נגדו".

קלינגר מוסיף ש"עקרון הפומביות הוא עקרון-על במשפט, שמאפשר לא רק שקיפות, אלא משרת את התכלית ההרתעתית של הדיון. בנוסף, מאגר שכזה מאפשר ללקוחות לכלכל צעדים בצורה יותר מלומדת. פקודת הרופאים קובעת כיצד ינוהל ההליך המשמעתי. במצב כזה, אלא אם השר קבע אחרת, הרי שהדיונים צריכים להיות פומביים".

באיזה מקרים יש עילה משפטית להסיר מידע כזה מהרשת?

"למעט מקרים שבהם מדובר על נושאים שאכן פוגעים בצנעת אישיותו של הנילון, ולא בפעילותו המקצועית, אני לא רואה מדוע יש להסירם מהרשת. האני לא אומר שהמידע צריך להיות לנצח, ולא בכל מקרה – אבל משפטית, מותר לפרסם את זה, אלא אם יש חוק שיאסור.

גם אם יש הרבה הגיון וצדק בדבריו של קלינגר, נשאלת השאלה, מדוע לא מופיעים שם רופאים עם החלטות מלפני 2007? במה הם שונים מאלה של אחרי 2007? סביר להניח כי למשרד הבריאות אין את קבצים דיגיטליים של ההחלטות מלפני 2007 – וזאת הסיבה שמתקיימת איפה ואיפה.

עורכי דין אחרים עמם שוחחנו, דווקא חושבים אחרת ולדעתם לא קיים איזון בין זכות הציבור לדעת לזכותם של הרופאים להישכח, במיוחד לאור ההחלטה התקדימית של בית המשפט האירופאי על הזכות להישכח. יש לציין כי בעקבות אותה החלטה, גם Google ישראל שינה את המדיניותו ויחסית מרבה להיענות לפניות הסרה מתוצאות החיפוש – במיוחד במקרים בהם הפרסום הוא אצל בעל אתר אנונימי, או אחד כזה שבמעצר/מאסר, או שלא ניתן להגיע אליו. לא כך הדבר במקרה זה – מדובר באתר ממשלתי, ו- Google לא יטפל בבקשה להסרת המידע מהאינדקס עד למיצוי ההליך של הרופא הנפגע מול משרד הבריאות.

להערכת אחד מעורכי הדין, יש לבדוק היתכנות של תביעה ייצוגית של אותם רופאים נגד משרד הבריאות, בגין הפרת החלטות קודמות שהתקבלו בנושא. יש לציין כי גם אם למשרד הבריאות חשוב שידע על אותם רופאים והוא מתעקש שהמידע יישאר שם לנצח, ביכולתו לחסום אותו בנקל מתוצאות החיפוש של Google (על ידי הטמעת פקודת NOINDEX בקוד העמוד). ייתכן ואף משרד הבריאות עצמו אינו מודע לפגיעה האנושה במוניטין המקצועי והאישי של אותם רופאים.

בשבוע שעבר שלחנו מספר שאלות לאייל בסון, דובר משרד הבריאות ותגובתו לא בישרה רבות עבור הרופאים הנפגעים: "במשרד הבריאות התקבלו מספר פניות מרופאים, שביקשו להסיר את הפרסום של התליית רישיונם בעבר", הוא מסר. "הנושא מורכב ואנו מתייעצים בנושא עם משרד המשפטים".

צעדים בסיסיים לניהול המוניטין האינטרנטי

עד שזה יקרה, אנו מציעים לרופאים שבוצעה התלייה או שלילה של רשיונם, לחפש את שמם בתוצאות החיפוש ובמידה ואכן האזכור השלילי ממשרד הבריאות מופיע בתוצאות החיפוש, להתחיל לבצע פעולות בסיסיות לחיזוק יצירת הנוכחות, כמו:

הקמת אתר בית ממוקד על שם הרופא
doctor-1149149_1280ניתן להקים אתר בפלטפורמה חינמית כמו WordPress או Wix עם השם של הרופא במטא טייטל, לדוגמה "הבלוג הרשמי של דוקטור משה כהן". המתקדמים יותר יכולים לפתוח אתר משלהם וגם להוסיף לו דומיין תחת שמו, לדוגמה דוקטור-משה-כהן.co.il.

בלוג מקצועי בפלטפורמות בלוגים
אם אין לכם את היכולת הטכנית לתחזק אתר שלם בכוחות עצמכם, ניתן להתפשר על פתיחת בלוג מקצועי בפלטפורמה של בלוגים כמו סלונה או בלוגר. כמובן שגם במקרה זה מומלץ שהמטא טייטל יכלול את שם הרופא.

עדכון תוכן שוטף – ויזואלי וטקסטואלי
הקמתם אתר או בלוג? יופי. אבל אם לא תהיה בו פעילות שוטפת אז לא עשיתם דבר. כדי ש-Google ידרגו את האתר או הבלוג במנוע החיפוש במיקום טוב צריך לעדכן אותו באופן קבוע. העדכון יכול להיות טקסטואלי כלשהו כמו מאמר או תוכן ויזואלי כמו צילומים.

מומלץ לעדכן את האתר או הבלוג לפחות פעם בשבוע עם חומרים שרלוונטיים לתחום המקצועי שלכם, לדוגמה רופא שיניים יכול לכתוב על חשיבות הצחצוח מגיל צעיר. אם אין לכם את הזמן או היכולת לכתוב, יש לשקול לתת לבעל מקצוע לעשות את העבודה במקומכם.

הקמה וניהול פרופילים ברשתות חברתיות ואתרי שיתוף
אז יש לכם אתר עם תוכן, אבל מה שחסרה לכם עכשיו היא תעבורה של גולשים אליו. ככל שייכנסו יותר גולשים כך דירוג האתר ב-Google יתחזק. אמנם בשלב זה עוד מוקדם מדי להסתמך על כניסות של גולשים מחיפוש שמכם ב-Google, אבל יש לזה פיתרון פשוט – רשתות חברתיות.

בנקודה זו עליכם לפתוח חשבונות ברשתות חברתיות מובילות כמו פייסבוק וטוויטר, שנסרקות יפה על ידי Google. חשבונות אלה ישמשו בתור במה לפרסום לינקים וטיזרים לתכנים שפורסמו באתר שהקמתם, זאת במטרה שגולשים אקראיים ברשת החברתית ייתקלו בהם וילחצו. אם יש לכם רשת ענפה של חברים זה הזמן להיעזר בה כדי לצבור לייקים, ציוצים וכ'ו על הלינקים שתפרסמו. ככל שרמת הפעילות תהיה גבוהה יותר, כך הרשתות החברתיות יחשפו את הלינקים אל יותר גולשים.

הקמת מערכת התראות על השם באמצעות Google Alerts
באופן טבעי, אם אתם רוצים לדחוק את האזכורים השליליים על שמכם ב-Google אתם חייבים להיות עם היד על הדופק. ההתראות של Google Alerts יודיעו לכם כאשר מנוע החיפוש יסרוק אזכור חדש של שמכם. דבר זה ממלא אחר שתי מטרות מרכזיות: הראשונה היא לעקוב אחרי אזכורים שליליים חדשים שמופיעים, והשנייה היא לדעת כאשר התכנים שיצרתם לאתר שלכם נסרקים.

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

סרטון החודש

כמה זמן אורך ניהול מוניטין?

eBrand בפייסבוק

הניוזלטר שלנו

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

לעזרת השם - ניוזלטר ניהול מוניטין באינטרנט

להרשמה הכניסו את הפרטים הבאים:

Call Now Button