רואים כוכבים: משבר המוניטין האינטרנטי של אגאדיר

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
שליחה במייל
שיתוף ב print
הדפסה

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_single_image image=”5614″ css_animation=”swing” border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][dt_gap height=”15″][vc_column_text]

אגאדיר – ביקורות שליליות ב- Facebook (מתוך הבלוג של עידו קינן)

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5627″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large”][dt_gap height=”15″][vc_column_text]

אגאדיר – תוצאות החיפוש ב- Google

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5617″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large” style=”vc_box_border”][dt_gap height=”15″][vc_column_text]

אגאדיר – ביקורות שליליות ב- TripAdvisor

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5621″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” img_size=”large” img_link_large=”yes”][dt_gap height=”15″][vc_column_text]

אגאדיר – ביקורות שליליות ב- Google Plus

[/vc_column_text][vc_single_image image=”5624″ border_color=”grey” img_link_large=”yes” img_link_target=”_self” img_size=”large”][dt_gap height=”15″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]אם אתם חיים בישראל, סביר מאוד להניח שכבר שמעתם על מחאת הרשת, שהפעם מכוונת כלפי רשת ההמבורגרים ‘אגאדיר’ ונמצאת בעיצומה. הכל התחיל בשבוע שעבר, כאשר כחלק מקמפיין פרסום חדש, בדף הפייסבוק של הרשת פורסמה תמונה חלקית של אדם מבוגר על כיסא גלגלים, שלידו שעון זהב. לצד דמות האדם המבוגר רוכנת דוגמנית בבגדים מינימליים, הכל כדי להמשיל את הסיטואציה למונח ‘Rich Taste’, או ‘טעם עשיר’ ולשווק מבצע של הרשת.

השימוש בדוגמנית בבגדים מינימליים לצד אדם קשיש, הוציא את הגולשים משלוותם, שכצפוי הגיבו באופן זועם, חלקם אפילו הבטיחו שלא ייכנסו יותר לסניפי הרשת. אגאדיר מצידה המשיכה בשלה ולמרות התגובות החריפות העלו תמונות נוספות כחלק מהקמפיין הפרובוקטיבי.

התגובות הנזעמות המשיכו להגיע, אבל איתן גם מחאה מקורית אחרת: מאות גולשים השתמשו בכלי דירוג הכוכבים שבדף הפייסבוק של הרשת, ופשוט דירגו אותה בכוכב אחד, בתוספת ביקורת מילולית. בתוך שעות ירד דירוג הדף הממוצע ל-1.3,

מה שהוביל את אגאדיר לחסום את האפשרות לדרג את הדף. עד כאן, נראה סביר והגיוני ואף סביל במידה מסוימת על ידי הרשת. אלא שהגולשים הנזעמים לא הסתפקו בכך ופנו לדרכים אחרות: דירוגים שליליים בגוגל (מפות), באתר TripAdvisor ובזירות נוספות – הכל בעקבות הפרסום הפרובוקטיבי של הרשת.

המקרה של גולדסטאר

מחאות רשת בשל סקסיזם וטענות להחפצה אינן נדירות. רק לאחרונה נתקלנו בחרם צרכני בפייסבוק תחת הכותרת ‘אוגוסט בלי גולדסטאר’, בעקבות הקמפיין של המותג, המתבסס על הסיסמה ‘תגיד תודה שאתה גבר’.

התגובות היו נזעמות, הרשת געשה ועד היום ניתן לראות את הריקושטים בדף הפייסבוק של גולדסטאר, שבו גולשים מכלים את זעמם על המקלדת בעקבות הקמפיין. בדף של גולדסטאר אמנם אין דירוג כוכבים, מכיוון שהוא אינו מוגדר כעסק מקומי, אבל די במחאת הגולשים ובתגובות הנזעמות כדי לייצר את האפקט השלילי.

היתרון והחיסרון בקמפיינים פרובוקטיביים

גם בגולדסטאר וגם ב’כוכבת’ התורנית, רשת אגאדיר, לקחו כנראה בחשבון את ההשלכות של פרסום פרובוקטיבי שמתבטא בעיקר בתגובות נזעמות ובדירוגים שליליים. עם זאת, ספק אם ידעו מה יהיו הממדים של התגובות השליליות.

לגולשים ברשתות החברתיות ובראשן פייסבוק, כוח עצום שלא תמיד ניתן לצפות ולהעריך מראש. החיסרון המרכזי בקמפיין פרובוקטיבי הוא אם כך, דעות שליליות שקשה לשלוט עליהן, שכן בכל כמה שניות או דקות מופיעה תגובה שלילית חדשה, לצד חרמות יזומות. כפי שראינו במקרה של אגאדיר, המחאה מתפשטת גם מעבר לפייסבוק, כמו אתר כמו TripAdvisor, שם התפרסמו ביקורות שליליות שיכולות לגרום (בעיקר לתיירים גולשי האתר) להדיר את רגליהם מהמסעדה.

היתרון הגדול, ועל כך בוודאי חשבו וכיוונו באגאדיר, הוא הבאזז התקשורתי שהקמפיין יצר. בשיא הסערה, כאשר תקלידו ‘אגאדיר’ ב-Google, תקבלו המון תוצאות מאתרי חדשות המסקרים את המחאה.

מבחינת הרשת, יש שיגידו שמדובר בפרסום הכי חיובי שיכול להיות שמהווה חשיפה למותג, ולראיה המשך הקמפיין של הרשת. לא נופתע אם תזמון הקמפיין היה מתוכנן, עד כדי כך במטרה שאייטם יועלה גם בתכניות הטלוויזיה, ובהן ‘חי בלילה’ שמשודרת בימי תחילת השבוע. לדעתנו, מדובר ברצון ליצור באזז גדול, אבל כזה שלא העריכו נכון את היקפו ואת הנזק הפוטנציאלי לניהול המוניטין של אגאדיר.

אז שווה לאפשר דירוג כוכבים אצלי בדף?

ניהול מוניטין בפייסבוק הוא אחד הגורמים החשובים ביותר במוניטין העסקי של בתי עסק רבים בעולם. אחד הפרמטרים שלו הוא כמובן דירוג הכוכבים (1-5). בישראל, נראה כי האפשרות של הגולשים לדרג בתי עסק בפייסבוק עדיין לא הושרשה והשימוש בה בולט בעיקר במקרים של מחאה צרכנית, שמטבע הדברים גוררת דירוגים שליליים.

חשוב לצייין כי ברגע שעמוד פייסבוק נפתח כ”עסק מקומי” (Local Business), הוא מחויב לציין כתובת פיסית (שנכנסת למפה של Bing המתממשקת עם פייסבוק). יחד עם הגדרת הכתובת, באופן אוטומטי מתאפשר דירוג כוכבים על ידי הגולשים. 

הדרך היחידה להסיר את דירוג הגולשים היא על ידי מחיקת הכתובת מהמפה. שימו לב: מנהלי העמוד אינם יכולים למחוק דירוגים או ביקורות שאינן מוצאים חן בעיניהם באופן יחידני. כלומר: או שיש דירוגים, או שאין דירוגים – אי אפשר למחוק דירוג/ביקורת ספציפי.

במידה והחלטתם בכל זאת לאפשר דירוגים וביקורות, הנה כמה עצות שימושיות:

  • בצעו בקרה לפחות בכל כמה ימים – מומלץ לבדוק את הדף אחת ליום או לפחות פעם בשבוע אם מדובר בעסקים קטנים יחסית. כך תוכלו לאתר בזמן תגובות שליליות. אל תסמכו על ההתראות (Notification)
  • קיבלתם כוכב אחד? – אל תתרגשו. אם מדובר בתגובה נקודתית של לקוח זועם, אפשר להציג אותה! כמובן בתנאי שיתר התגובות חיוביות ונעות סביב 4/5 כוכבים, וכי תדירות הדירוגים גבוהה יחסית. דווקא דירוג שאינו מושלם (למשל: 4.2) נחשב אמין יותר מאשר דירוג של 5 כוכבים.
  • המתחרים שלי משתמשים בדירוג כוכבים? – אם המתחרים שלכם לא משתמשים בדירוג כוכבים, ייתכן שהדבר מעיד על בעייתיות מסוימת בשימוש באפשרות זו. למשל, רשתות בורגר אחרות כמו BBB, מוזס ובלאק, לא מאפשרות דירוגים, להערכתנו בשל התגובות השליליות מצד גולשים שלצידן דירוג נמוך. לעתים, אי שימוש באפשרות זו הוא הדבר הנכון.
  • השיבו לפונים אליכם – פעמים רבות, גולשים מגיבים לפוסט מסוים שהעליתם ומצפים לתגובה או פונים ישירות אל מנהלי הדף. הקפידו להשיב בתוך פרק זמן סביר. לשם כך מומלץ להגדיר התראות מתאימות ולענות בזמן אמת.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

צוות האתר של איברנד

צוות האתר של איברנד

צוות האתר של איברנד מביא לכם משתמשי האתר את כל המידע על ניהול מוניטין באינטרנט: מגמות, מחקרים, נתונים מעניינים ועוד. כמי שהיו הראשונים בתחום בישראל, אנו מתעדכנים כל העת בחידושים בתחום ניהול המוניטין לאנשים ולעסקים בתוצאות החיפוש.

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

סרטון החודש

eBrand בפייסבוק

Call Now Buttonחייגו עכשיו | Call Now