פגיעה במוניטין האינטרנטי עקב שימוש בפיצ'ר Google Suggestions

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
שליחה במייל
הדפסה

לפני מספר שנים הוסיפו המפתחים של Google את הכלי Google Suggestions  שמבקש להקל על מלאכת החיפוש של הגולשים באמצעות מתן עצות וביצוע השלמה אוטומטית של ביטויי החיפוש.  

כך למשל, אם תחפשו בגוגל את ביטוי החיפוש "אהוד אולמרט" הרי שאחת ההשלמות הראשונות שתראו לנגד עיניכם תהיה "אהוד אולמרט ספר" וזאת משום שמדובר בביטוי חיפוש פופולרי – פועל יוצא של ההתעניינות הרבה בספרו העתידי של ראש הממשלה לשעבר.

השפעה על מוניטין של אנשי ציבור, בעלי עסקים ואנשים פרטיים

ניהול מוניטין לאנשי ציבור
ניהול מוניטין לאנשי ציבור

ואף על פי כן, כידוע, מנוע החיפוש של גוגל הוא אינו יותר ממכונה, שאינה מבדילה באופן טבעי בין טוב ורע ומכאן שהבעיה מתחילה כאשר אותו הכלי ממש משלים שמות אנשי ציבור עם ביטויי חיפוש בהקשרים שליליים בעניינם.

לשם המחשה, אם תחפשו את שמו של "חיים רמון" בגוגל, הרי שמיד, יציע לכם הכלי של גוגל את ביטוי החיפוש המלא "חיים רמון הורשע" או לחילופין את "חיים רמון הטרדה מינית". לא בדיוק מה שרמון עצמו או מי מהמקורבים לו היה רוצה לראות – על אחת כמה וכמה על רקע הדיבורים החוזרים והנשנים על חזרתו לזירה הפוליטית – בין אם כחבר כנסת ובין אם כמי שמושך בחוטים מאחורי הקלעים. בדוגמא שלפניכם תוכלו לראות כי גם צחי הנגבי, אנסטסיה מיכאלי ועמיר פרץ סובלים מאותה בעיה – והם לא לבד.

ברור ונהיר הוא שבעידן בו מאות מיליוני חיפושים מתבצעים מדי יום ביומו, לא רק אנשי ציבור עלולים לסבול ממהלומה תדמיתית דומה, כי אם גם כל אחד ואחת מאיתנו. בין אם אתם בעלי עסקים,  ובין אם אתם אנשים פרטיים (ובמקרה כזה המעסיקים הפוטנציאליים שלכם הם אלו שיחפשו את שמכם), הרי שבמידה וגיליתם שכלי ההשלמה של גוגל מצרף לשמכם אזכור שלילי כלשהו – אל נא לכם להקל ראש במצב לא פשוט זה ולתת עליו את הדעת באופן מיידי.

איך Google מחליט כיצד להשלים את ביטוי החיפוש?

כמו בכל דבר הקשור לאלגוריתם של גוגל – גם במקרה הזה, אין ספר הדרכה המסביר במדויק איך נקבעות ההצעות וההשלמות לביטויי החיפוש. אולם אם נסמוך על השכל הישר שלנו, ושל בעלי מקצוע אחרים (כמו של רנדי פישקין מ- SEOMOZ בוידאו המצורף), יש 4 פרמטרים עיקריים לאלגוריתם ההשלמה:

1. נפח החיפוש: זהו הפרמטר העיקרי שקובע את השלמת ביטוי החיפוש. גוגל מקבל נתונים המספרים לו כמה חיפושים התבצעו על ביטוי זה או אחר והוא מציג את הביטוי בעל נפח החיפוש הגבוה ביותר לפני ביטוי בעל נפח נמוך יותר וכך הלאה.

לדוגמא: סביר להניח כי נפח החיפוש של הביטוי "צחי הנגבי קלון" גבוה יותר מ"צחי הנגבי פייסבוק". גוגל גם בודק את נפח החיפוש לתקופה נתונה (טרנד החיפוש) ונותן גם לו משקל. קחו בחשבון שגוגל "לא פראייר" והוא ייתן חשיבות מופחתת לחיפושים המגיעים מאותו מקור (אותו איי.פי.).

2. מיקומו הגיאוגרפי של הגולש: סביר להניח כי גולש מתל אביב יקבל השלמות אחרות, לעומת אלו שיקבל גולש מירושלים – היות ונפחי החיפוש הם שונים בין איזור לאיזור. לדוגמא: גולש ירושלמי יקבל  "כניסת השבת בירושלים" כהשלמה לחיפוש הביטוי "כניסת השבת", לעומת גולש תל אביבי שיקבל את ההשלמה "כניסת השבת בתל אביב".

3. תפוצת הביטוי ברשת האינטרנט: בלי קשר לחיפושים עצמם, גוגל מקבל נתונים על כמות הפעמים בו מופיע ביטוי חיפוש נתון ברשת – במיוחד באתרי חדשות ובלוגים. הוא מניח כי אם הביטוי מופיע פעמים רבות, כדאי להציע אותו לגולש המחפש. לדוגמא: יתכן ונפח החיפושים לביטוי "צחי הנגבי חוזר לליכוד" אינו גדול, אך מכיוון שביטוי זה הופיע בצורה מדויקת בהרבה אתרי חדשות – הוא יוצע לגולש המחפש.

4. סינון ידני ואוטומטי: כמו בתוצאות החיפוש, גם ב- Google Suggestions יש ניקוי המתבצע על ידי גוגל של ביטויים לא ראויים (פורנו, אלימות וכו') אותם לא יהיה ניתן לראות בהצעות.

איך ניתן להשפיע על מה שגוגל בוחר להשלים?

אז זהו, שלא ממש ניתן. בטח לא בדרך מניפולטיבית. בניגוד לתוצאות החיפוש הנקבעות על ידי פרמטרים בהם יש לנו שליטה (לדוגמא אופטימיזציה של האתר), הרי שב- Suggestions הפרמטרים מבוססים בעיקרם על התנהגות הגולשים.

יחד עם זאת, אם ניצמד לעקרונות ניהול המוניטין בתוצאות החיפוש, ניתן יהיה גם להשפיע בצורה כזו או אחרת על הצעות ההשלמה של של גוגל. נציין כאן שתי פעילויות עיקריות:

1. ניטור ופניה לבעלי אתרים – ניטור האזכורים, החיוביים והשליליים אודותיכם ברשת האינטרנט, הוא המפתח לניהול מוניטין נכון. לפעמים אתם אפילו לא מודעים למה שאנשים אחרים כותבים עליכם באתרים זה או אחר או ברשתות החברתיות. שימוש בכלי ההתראות של גוגל – GOOGLE ALERTS יכול לסייע בניטורם – ולפעמים גם בנטרולם המיידי. כמובן שאם אתם מזהים אזכור שלילי אודותיכם, אחת האפשרויות המיידיות שעומדות לפניכם היא לפנות למנהל האתר בו פורסם האזכור ולבקש להסירו. מה שבטוח – אין לכם מה להפסיד.

2. יצירה והפצה של תוכן חיובי ורלוונטי אליכם – גם אם הפנייה שלכם הניבה את התוצאה המבוקשת, ועל אחת כמה וכמה אם לא, הרי שהדבר הנכון ביותר מבחינתכם יהיה ליצור ולהעלות לרשת האינטרנט כמה שיותר תכנים בעלי אוריינטציה חיובית הנוגעים במישרין לפעילותכם המקצועית, האישית או הציבורית.

מכיוון שסביר להניח כי לוח הזמנים העמוס שלכם לא יאפשר את ביצוע המשימה על הצד הטוב ביותר, נכון יהיה להפקיד את ניהול המוניטין שלכם בידי חברה מנוסה ומוכחת המתמחה בניהול מוניטין ברשת האינטרנט. החברה תרכוש עבורכם דומיינים שיכללו את שמכם המלא ותדאג למלאם בתוכן אקטואלי ואיכותי אשר ידחק החוצה את האזכורים השליליים אודותיכם. מיותר לציין כי בדרך כלל תציע לכם החברה גם את שירותי ניטור המוניטין אליהם התייחסנו קודם לכן.

לבסוף, זכרו כי חלק גדול מהאחריות, מוטל במישרין גם עליכם. לעולם אל תעלו לרשת האינטרנט, תמונות, סרטונים או טקסטים המכילים דבר מה שלא הייתם רוצים שאחרים ידעו עליכם. היו מאוד זהירים שכן הוא הדין בכל הנוגע לרשתות החברתיות – אל תתפתו לחשוב שמה שאתם מעלים הוא בהכרח נחלתכם הבלעדית גם אם הגדרות הפרטיות מוגדרות ככאלה – סוף מעשה במחשבה תחילה.

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

סרטון החודש

כמה זמן אורך ניהול מוניטין?

eBrand בפייסבוק

הניוזלטר שלנו

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

לעזרת השם - ניוזלטר ניהול מוניטין באינטרנט

להרשמה הכניסו את הפרטים הבאים:

Call Now Button