"תולעת המשפט" מסרב להסיר מסמכים מהאינטרנט – מה לעשות?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
שליחה במייל
הדפסה
עצומה הזכות להישכח
עצומה הזכות להישכח

בשנים האחרונות, פנו אלינו מאות לקוחות בבקשה לפעול נגד אתרים המפרסמים פסקי דין ופרסומים שונים הנובעים מהחלטות בתי המשפט, שפוגעים במוניטין האינטרנטי שלהם – ובעקבות כך, בשמם הטוב, כמו תביעות של מעסיק-עובד, סכסוכים בתוך המשפחה, שלילת רישיון, הוצאות לפועל ועוד. 

אותם פרסומים, המופיעים באתרים האוגרים בצורה אוטומטית מסמכים משפטיים וחשופים לתוצאות החיפוש, מפורסמים מכוח עיקרון פומביות הדיון, כלומר מימוש של הזכות של הציבור לדעת. לפי עיקרון זה, כל נושא שמתדיין בבית משפט, חשוף לציבור, אלא אם הוגדר אחרת (קטינים, דלתיים סגורות).

מנגד, הנהלת בתי המשפט הורתה על איסור פרסום פסקי דין במנועי חיפוש בשנת 2014, כדי להגן על הפרטיות של האזרחים, וכדי למנוע דליפה וחשיפה ברשת של מידע פרטי השייך להם. נגד ההחלטה הזו, הוגשה עתירה לבג"צ ע"י אתר תקדין, ובסופו של דבר, בית המשפט העליון ביטל את ההוראה המדוברת, אך בעקבות הדיון, נתבקשו אותם אתרים להיענות בחיוב לבקשות הסרה שמגיעות אליהן – ואכן המדיניות שונתה ומסמכים רבים נמחקים בדרך זו, כפי שאנחנו חווים בשנים האחרונות במסגרת שירות הסרת מסמכים משפטיים שאנו מעניקים בסוכנות eBrand.

תולעת המשפט

תולעת סרבנית 

השבוע נתקלנו במידע משפטי, שהופיע תחת שמו של לקוח שלנו (עובד שתבע את מעסיקו) בתוצאות החיפוש והתפרסם באתר שנקרא תולעת המשפט.com של בחור בשם אנדי וורמס. בניסיון לבדוק האם ניתן לבקש להסיר מידע מפרסומים הפוגעים בו, הפנו אותנו לעמוד זה בו האתר מצהיר מפורשות כי בשונה משאר האתרים, אתר תולעת המשפט מסרב בכל תוקף להסיר או להוריד מידע, כיוון שזהו אחד מערכיו: "דרך נוספת שבה אנחנו מיישמים את הערכים שלנו, היא שאיננו מסירים מידע מהאתר".

כלומר, בעל האתר למעשה יוצא נגד המדיניות של רוב האתרים המשפטיים וזאת ומציג בריש גליי אג'נדה שאומרת כי זכות הציבור לדעת היא לפני הכל (בלי קשר למקרה), אפילו אם זה עולה בקנה אחד עם הפגיעה בפרטיותו ובזכותו להישכח. האם ניתן למצות את ההליכים נגד האתר הזה? לא ממש. ראשית בעל האתר הוא אנונימי, שדאג להסתיר זאת גם ברישום הדומיין ושנית אין פה, כאמור, עבירה על החוק.

מה בכל זאת ניתן לעשות במקרה של אתר המסרב להוריד מידע משפטי?

אחת מהפעולות המרכזיות שניתן לבצע כדי לדחוק את האזכור השלילי או את פסק הדין הבעייתי, היא יצירת תכנים ופעילות אינטרנטית, במטרה להפחית את החשיפה של המידע מתוצאות החיפוש. בעזרת אותן פעולות, ניתן לנסות ולהשפיע על תוצאות החיפוש, ולדחוק את התוצאה מאתר מסוים אל הדפים האחרונים של תוצאות החיפוש. בכך, ניתן לייצר ולקבל דף תוצאות חיפוש שחלקו הגדול נמצא בשליטה, והוא מכיל תכנים חיוביים.

קידום חוק "הזכות להישכח" 

עברו כבר למעלה מארבע שנים מאז הונחה על שולחן הכנסת הצעת החוק של ח"כ עופר שלח, הצעת חוק הגנת הפרטיות תיקון – הזכות להישכח, התשע"ו–2016. מאז לא קרה דבר לקידום החוק. 

ב- eBrand תומכים באיזון בין זכות הציבור לדעת לזכות לפרטיות, במיוחד בעידן המודרני הדיגיטלי. לשם כך, פנינו באי-מייל לשר התקשורת דוד אמסלם (ראו תמונה) וכן פתחנו עצומה באתר "עצומה". לחצו לחתום.

עצומה הזכות להישכח

המכתב שנשלח ללשכת השר דוד אמסלם (לחצו להגדלה)
צפו בעו"ד גיא אופיר ומנכ"ל eBrand מאור קפלנסקי בדיון על הסרת מידע מהאינטרנט

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

סרטון החודש

כמה זמן אורך ניהול מוניטין?

eBrand בפייסבוק

תומכים ב"זכות להישכח"!

הצטרפו לפנייה של eBrand אל שר הדיגיטל והסייבר, דוד אמסלם, בפנייה לקידום "הזכות להישכח", כך שתחול גם על אתרים משפטיים ועל Google במקרים שבהם הזכות לפרטיות גוברת על זכות הציבור לדעת. מלאו את פרטיכם והצטרפו עכשיו!

Call Now Button