תפנית בתולעת המשפט: רוצים לצפות במידע? הירשמו בחינם, בינתיים

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
שליחה במייל
הדפסה
אתר תולעת המשפט

את אתר תולעת המשפט אנחנו מכירים כבר זמן לא מבוטל – למעלה מ-4 שנים שבהן האתר הפך לזירה מרכזית ביותר להשגת מידע משפטי. אותה זירה אינטרנטית, עליה כתבנו לא מעט בעבר, מכילה מאות אלפי מסמכים משפטיים, ובהם שמות רבים מאוד של צדדים להליכים, חשודים, נאשמים ועוד. במהלך הזמן הזה, קיבלנו ב-eBrand מאות פניות מצד נפגעים מאתר תולעת המשפט, רובם אנשים מן היישוב, שכירים או כאלו שמתקשים למצוא עבודה או לשכור דירה, בשל מידע משפטי המצוי בתוצאות החיפוש של Google תחת שמם, כאשר מקישים אותו. אותו מידע משפטי, יכול להיות גם מלפני עשור, או כזה שהסתיים בלא כלום, אך הימצאותו תחת שמם של אנשים נורמטיביים, מובילה לרושם ראשוני בעייתי שלהם בעיני אחרים.

הבעיה המרכזית בכל הקשור לתולעת המשפט, בניגוד לאתרים משפטיים מוכרים אחרים, היא העיקרונות המנחים את פעילות האתר: פומביות הדיון וחופש המידע. אם חלק מהאתרים המנגישים מידע משפטי לציבור, מבינים את הטענות שמועלות בפניהם ופועלים ברוח 'הזכות להישכח', אתר תולעת המשפט מסרב בכל תוקף להסיר מידע שפוגע באנשים המופיעים בו. כן, גם אם עברו 10 או 12 שנה וגם אם לא מדובר בעבירות פליליות, אלא בתביעות שגרתיות או בתיקי פשיטת רגל שאינם רלוונטיים ממרחק הזמן.

השינוי המשמעותי שחל לאחרונה

בימים האחרונים, חלה תפנית מעניינת באתר תולעת המשפט: האתר מציג את המסמכים המשפטיים המלאים אך ורק למי שנרשם אליו. ההרשמה מבוצעת באמצעות הזנת כתובת דוא"ל וקבלת סיסמא אליה, ללא שם משתמש או סיסמא. כלומר, נכון לינואר 2024, כדי לצפות בתוכן המשפטי באתר תולעת המשפט, יש צורך להירשם באמצעות המייל שלכם. 
ההודעה בדף הפייסבוק של תולעת המשפט. תשלום על צפייה במידע בקרוב?
למה זה קורה? ייתכן כי השינוי הזה נכפה על האתר, בשל טענות רבות על פגיעה בפרטיות של אזרחים ואזרחיות, בהן גם העצומה שאנו ב-eBrand החתמנו מיוני 2020, התומכת בקידום הזכות להישכח. ייתכן שהדבר מבשר על גביית תשלום עתידית עבור צפייה במידע בצורה חד פעמית או בדמות מנוי, כפי שמרמז הפוסט בדף הפייסבוק של תולעת המשפט. בכל מקרה, הפנינו את השאלה למערכת האתר ועד לפרסום הפוסט הזה, טרם קיבלנו תשובה. 

מה זה אומר מבחינת הפגיעה במוניטין האישי?

כפי שציינו, רבים נפגעו כתוצאה מפרסום שמם באתר תולעת המשפט, מבלי יכולת להסיר את המידע. כעת, כאשר הצפייה במידע דורשת סיסמא, המשמעות ההגיונית היא שמנוע החיפוש Google אינו סורק את המסמכים המשפטיים. בדרך כלל, העמוד שנסרק תחת שמו של אדם מאתר תולעת המשפט, הוא בכותרת "פלוני אלמוני תולעת המשפט" וכאשר נכנסים ללינק, מופיעה הכותרת "תיקים בהם מופיע פלוני אלמוני כשם של בעל/ת דין". עד לפני כמה ימים, היו נפרשים מסמכים רבים הקשורים לאותו אדם, אולם כיום מופיע פירוט זה: "תיקים… ועוד תיקים… ועוד תיקים… על מנת לצפות בכל המידע בתיק עליך להירשם".
כך זה נראה: לחיצה על כפתור ההרשמה מובילה להרשמה באמצעות דוא"ל ולקבלת קוד אימות
האם זה אומר שהתוצאות מאתר תולעת המשפט נחלשו? ימים יגידו, אם כי עדיין הכותרת של כל עמוד הנוגע לאדם כלשהו, מכילה את שמו. קשה להעריך זאת בשלב זה, מה גם שהמטמון (העותק של העמוד השמור ב-Google) עדיין לא התעדכן. מה שכן, גם אם מנסים לגשת למסמך משפטי מסוים, ניתן לראות פרטים מזהים בסיסיים, כמו שם ההליך, מספר התיק, שמות המשפחה של הצדדים, סוג התיק ותאריכי הפתיחה והסגירה. כלומר, בסיטואציה מסוימת, ניתן לראות אם פלוני אלמוני היה עצור או נאשם בעבר. ייתכן כי בעתיד, אם אתר תולעת המשפט יתחיל לגבות תשלום על המידע, גם חלקיקי המידע הללו יוסתרו – אך ימים יגידו.
אלו הפרטים שעדיין גלויים בכל תיק
בכל מקרה, אנו ב-eBrand הופתענו לגלות כי צפייה במסמכים השונים דורשת רישום – וייתכן כי בהמשך תדרוש תשלום. הדבר נוגד את המדיניות המוצהרת של האתר, להנגיש מידע משפטי לציבור בכל מחיר, או במילותיו שלו: "פתיחה והנגשת המידע באופן רחב לכלל הציבור באמצעות אתר האינטרנט, ללא חסמים, לכל אחד בלחיצת כפתור… מתן גישה לציבור הרחב, במרחק חיפוש פשוט בגוגל, לכל תיק פומבי בישראל בעשור האחרון, ללא חומות תשלום או פרסומות… ניתוק השיקולים המסחריים ממדיניות החשיפה, אופן החשיפה, מדיניות הסרת התכנים ועוד".
 
בכל מקרה, אנשים שאינם מחזיקים בנוכחות אינטרנטית כיום, עדיין צפויים להמשיך ולסבול ממידע משפטי שעלול לפגוע בהם, בתוצאות החיפוש תחת שמם. גם אם התוצאות מאתר תולעת המשפט ייחלשו בהמשך, קיימת חשיבות עליונה לנהל את המוניטין ולדאוג לנוכחות חיובית וממותגת בתוצאות החיפוש תחת שמכם. 

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

סרטון החודש

כמה זמן אורך ניהול מוניטין?

eBrand בפייסבוק

הניוזלטר שלנו

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

לעזרת השם - ניוזלטר ניהול מוניטין באינטרנט

להרשמה הכניסו את הפרטים הבאים:

Call Now Button