ורד סבן – דוגמה לחשיבות ניהול מוניטין באינטרנט בימי הקורונה

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
שליחה במייל
הדפסה

הימים הם ימי וירוס הקורונה, והציווי האולטימטיבי הוא להישאר בבית. אולם דווקא בימים אלה בחרה צעירה בשם ורד סבן להתראיין לתוכנית הבוקר של ניב רסקין, ולקבול על כך שקיבלה קנס של חמשת אלפים שקלים בגין הפרת בידוד ביתי (קיבלה הוראה להישאר בבידוד היות שחזרה מחו״ל). ורד סבן התלוננה על הפגיעה בפרטיות שלה והפגיעה הכספית הלא מבוטלת. אבל סבן הגדילה לעשות, כאשר מזערה את חומרת מעשיה ואף האשימה את יאיר לפיד:

"לא ידעתי שההגבלות כל כך נוקשות… לא ידעתי שאסור בכלל לצאת מהבית. יצאתי לשעה לקנות כמה דברים חיוניים ואישיים, אני לא חושבת שזה כזה ביג דיל, לא חושבת שעשיתי משהו לא בסדר. קראתי קצת כתבות והתחברתי למה שפוליטיקאים אומרים, היו פוליטיקאים שאמרו 'צאו מהבית', ראיתי שלפיד אמר משהו כזה. יש חילוקי דעות, אז מי אני, קטונתי".

דבריה עוררו סערת רשת קטנה: קודם כל, החל גל של אייטמים שהוקיעו את לפיד. לאחר מכן, פורסם כי סבן בכלל לא הייתה מודעת לדברים של לפיד, והיא למעשה תודרכה בקבוצת ווצאפ על ידי פעילי ליכוד לזרוק רפש על יאיר לפיד. 

ורד סבן חיפוש בגוגל
ורד סבן, חיפוש בגוגל ביום 25.3.2020

הכוח ההרסני של הרשת

מה צפוי לקרות לורד סבן? אמנם מדובר בעניין אקטואלי וקשה להעריך בוודאות מה יקרה לאורך זמן. אולם נסיון החיים מלמד שתוך יום או יומיים היא תפסיק לעורר עניין והאינטרנט ימשיך הלאה לנושא הבא. עם זאת, האזכורים בנושא של ורד סבן לא ייעלמו כל כך מהר: ורד היא אינה ידוענית, וקשה לצפות בשלב זה כי יהיו אייטמים תקשורתיים חדשים על שמה. לכן, כל מי שיקליד את שמה בגוגל יראה מיד את הכתבות המביכות שעוסקות בה. 

ורד אמנם התנהגה בצורה ״לא אידיאלית״, נאמר זאת כך. אולם העונש של הותרת האזכורים על שמה, הוא עונש בלתי הולם באופן חסר פרופורציה להתנהגות שלה.  על ״פשעי אינטרנט״ אין התיישנות: כל מידע שלילי אשר מתפרסם כנגד אדם כלשהו ברשת, עשוי להישאר שנים ארוכות בתוצאות החיפוש הגבוהות תחת השם שלו במנוע החיפוש גוגל. ההשלכות של כך אדירות: שנים ארוכות בהן אדם מתקשה להכיר אנשים חדשים, למצוא זוגיות, להיכנס למסגרת תעסוקתית חדשה, הכל משום שלא קיבל הזדמנות להותיר רושם ראשוני בעצמו, היות ומידע שלילי לגביו ממשיך להיות גלוי ובולט ברשת. 

כאשר אנו נתקלים במידע שלילי המופיע כנגד אדם, אנחנו לרוב לא חושבים הרבה מעבר לאותן שורות המופיעות בכותרת המטא של גוגל. אין לנו דרך לדעת אם הפרסום שגוי, אם המידע מגמתי או מוטה, או אם פשוט מדובר במעידה חד פעמית שאינה מגדירה את אותו אדם כמכלול.

מצחיק לחשוב על זה, אבל החוק הפלילי, שנכתב מתוך הבנה לנפש השיפוטית והנטייה לדעות קדומות של האדם, מאפשר הזדמנות שנייה, ומתיר בנסיבות מסוימות מחיקה של המרשם הפלילי, ודף חלק עבור מי שהרוויח זאת. אולם בעולם האינטרנט, שבו אין מחוקק ואין מי שיכוון את המידע, אזכור שלילי יכול להמשיך ולפגוע שנים ארוכות, בחוסר צדק תהומי.

האינטרנט הוא מאגר ידע נפלא ואינסופי, ועזר לקדם את האנושות בדרכים שלא יכולנו בעבר לדמיין. אולם הקידמה הזאת הגיעה עם מחירים רבים, שאחד מהם הוא שאין לנו שליטה על האופן שבו העולם לומד עלינו. עם ניהול מוניטין לעומת זאת, אפשר לקבל את השליטה הזאת. 

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

eBrand בפייסבוק

הניוזלטר שלנו

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

לעזרת השם - ניוזלטר ניהול מוניטין באינטרנט

להרשמה הכניסו את הפרטים הבאים:

Call Now Button