מחיקת ערך בוויקיפדיה: המקרה של אליהו יוסיאן בעת המלחמה

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
שליחה במייל
הדפסה
אליהו יוסיאן (צילום מסך מערוץ 14)

עדכון: 12/11/2023. הערך נמחק במוצאי שבת (11/11) לאחר ההצבעה – 72 בעד ו-37 נגד. דרוש רוב של 55% כדי למחוק ערך.

אחד מהשירותים שאנו מציעים ב-eBrand הוא הקמה, כתיבה, עריכה וניהול ערך בוויקיפדיה. מדוע יש צורך בערך ויקיפדיה? אתר ויקיפדיה נחשב למקור מידע מוסמך באינטרנט, מדורג בדרך כלל במיקום גבוה מאוד בתוצאות החיפוש, גם אצל אנשים וגם אצל עסקים, ובנוסף גולשים רואים בו מקור מידע נייטרלי שאפשר להסתמך עליו ולהאמין יותר לנכתב בו.

מאז אותו יום ארור ב-7 באוקטובר, בו החלה המלחמה נגד ארגון הטרור חמאס, אולפני הטלוויזיה משדרים חדשות סביב השעון ונאלצים למלא שעה אחר שעה משבצות שידור עם כתבים, פרשנים, פאנליסטים ומרואיינים.

מי שדרך כוכבו בצורה בולטת בחודש האחרון הוא החוקר אליהו יוסיאן, שמשמש כפרשן ופאנליסט בערוצים השונים. יוסיאן, יליד איראן, מביא את הזווית שלו לאירועים, והפך בחודש הזה לדמות מוכרת כמעט בכל בית. הוא אף זכה לחיקוי של אלי פיניש בתוכנית ארץ נהדרת.

"אורח לרגע" או "חלק מהסיפור של המלחמה"

במבט על תוצאות החיפוש של יוסיאן ב-Google ניתן להבחין כי הן מורכבות מכתבות מובילות (מתחלפות כל יום-יומיים) על אודותיו, סרטונים שלו מהאולפנים (כולל החיקוי בארץ נהדרת), ציוצים שלו בפלטפורמת X (טוויטר לשעבר) וגם תוצאות חיפוש סטנדרטיות ובראשן הערך שלו בוויקיפדיה.

הערך עצמו הוקם ממש לפני מספר ימים, ב-4 בנובמבר, ומעורר מאז דיון נרחב בקרב הוויקיפדים (עורך ויקיפדיה) האם יוסיאן בכלל ראוי לערך באנציקלופדיה האינטרנטית החופשית או שיש למחוק אותו. בעקבות כך נערכת הצבעת מחיקה שתתקיים במהלך השבוע.

אליהו יוסיאן - ויקיפדיה

אז למה בעצם הערך של יוסיאן מועמד למחיקה? אחד השיקולים העיקריים של הוויקיפדים בעת ההחלטה אם למחוק עמוד הוא מושג הבולטות. על פי אמות מידה אלו, אדם חייב לקבל סיקור משמעותי במקורות אמינים ובלתי תלויים כדי להיחשב ראוי לקבלת ערך ויקיפדי. על העורכים להעריך אם הוא אכן עומד בקריטריונים אלה ולהבטיח שמדובר יותר מסתם אזכור חולף.

בשל סיבה זו, אחד העורכים כתב בנימוקי המחיקה כי יוסיאן הוא "אורח לרגע": "עושה רושם שמר יוסיאן חווה בימים אלה מעין "15 דקות תהילה", מה שמטעה רבים לחשוב שהוא דמות משמעותית שראויה לערך. מר יוסיאן לא היה מוכר לפני המלחמה, ואני די משוכנע שלא יהיה מוכר גם אחריה. למעשה, אם המלחמה תימשך זמן רב אז לדעתי הפופולריות שלו תדעך דרסטית עוד לפני סיום המלחמה, וכבר אז נראה בבירור את אי־חשיבותו של הערך". מנגד, אחד העורכים שהצביע בעד השארת הערך כתב: "האדם מהווה חלק מהסיפור של המלחמה הזאת, בין אם נרצה בכך או שלא. היסטוריה מציגים כהווייתה".

היבט נוסף שעורכים חייבים לשקול הוא נייטרליות. מדיניות הנייטרליות של ויקיפדיה גורסת כי ערכים צריכים להיכתב מנקודת מבט מאוזנת וחסרת פניות, מבלי להעדיף שום פרספקטיבה מסוימת. אם דף לא מצליח לשמור על נייטרליות, הוא עשוי להיות מועמד למחיקה. דיוני מחיקה מתרכזים לעיתים קרובות בנושאים הקשורים להטייה ועורכים מנסים למצוא את האיזון הנכון בין הצגת עובדות ונקודות מבט בצורה הוגנת.

כך ניתן למצוא בדיון המחיקה טיעונים כמו: "איש שעלה לכותרות לרגע, רק בעקבות המלחמה הארורה. וגם זה בגלל דעותיו הפוליטיות שנערצות על ידי ערוץ 14". מנגד, עורכים שבעד להשאיר את הערך טוענים כי קיימת חשיבות בכך שזכה, אפילו אם לא אישית אלא כחלק מצוות, בפרס ביטחון ישראל.

אם יוסיאן ראוי לערך על ה"טיקט" של חוקר או איש אקדמיה, יש להבין כי לוויקיפדיה יש קריטריונים והנחיות ספציפיות למחיקת דפים הקשורים לאקדמאים או חוקרים; דפים בתחומים אלו צריכים להתמקד בהישגים משמעותיים, בתרומה ובהשפעה של החוקרים על תחומם, כמובן בגיבוי מקורות אקדמיים ואחרים. לכן יש הטוענים שהוא לא ראוי לערך משלו.

גם המוניטין על הכף

ההחלטה אם למחוק דף ויקיפדיה היא תהליך לא פשוט. על עורכי ויקיפדיה לשקול היטב את הבולטות, הנייטרליות ולערב שיקולים רלוונטיים נוספים. שיקולים אלה מונחים על ידי עקרונות העל של הפלטפורמה המונעת על ידי הקהילה של ויקיפדיה, המושתתת על מתנדבים.

מניסיוננו רב השנים, לערך ויקיפדיה של אדם (וגם של עסק) יש השפעה קריטית על המוניטין האינטרנטי. לעיתים המידע המופיע בערך הוא שלילי, פוגעני ויכול לגרום לנזק תדמיתי. מנגד, ניתן לאזן מידע זה על ידי הכנסת מידע חיובי המגובה במקורות מהימנים וכך ניתן לשכנע את העורכים להשאיר את הערך ולגרום להשפעה חיובית על תוצאות החיפוש. במקרה של אליהו יוסיאן – אנו נעקוב ונמשיך לעדכן.

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

סרטון החודש

כמה זמן אורך ניהול מוניטין?

eBrand בפייסבוק

הניוזלטר שלנו

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

לעזרת השם - ניוזלטר ניהול מוניטין באינטרנט

להרשמה הכניסו את הפרטים הבאים:

Call Now Button