חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחיקת תוצאות חיפוש בגוגל – באילו מקרים זה אפשרי?

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
שליחה במייל
הדפסה
מחיקת תוצאות חיפוש בגוגל - זה אפשרי?
תוכן עניינים

בשנים האחרונות מתקשרים אלינו מאות לקוחות בבקשה לבצע מחיקת תוצאות חיפוש בגוגל, בדרך כלל תחת השם שלהם או שם המותג שלהם. האם ואיך ניתן לעשות זאת? זו שאלה די מורכבת, שלפעמים קשה לענות עליה בשיחת טלפון אחת, במיוחד כשהצד שני אינו מצוי בנבכי עולם הדיגיטל של ימינו. 

בשורות הבאות ננסה לעשות לכם קצת סדר בדברים וניתן לכם מידע בסיסי וראשוני שיכול לעזור לכל מי ששואל את עצמו איך למחוק תוצאות חיפוש בגוגל. חשוב לציין, כי בכל מקרה (וכל מקרה הוא לגופו) מומלץ להיעזר בשירותים של סוכנות לניהול מוניטין באינטרנט, כמו eBrand, לפני שנכנסים לתהליך – בין אם זה לצורך ייעוץ מקדים, או עזרה בפועל.

מקרים בהם התוכן הוסר מהאתר

תתפלאו לשמוע, אבל כשתוכן מוסר מהאינטרנט, הוא לא תמיד נעלם מ-Google. בטח לא מיד. זה קורה בעיקר מכיוון שה"רובוט" (או ה"תולעת") של Google, טרם הגיע לעמוד ממנו הוסר התוכן. ל"רובוט" יש את הזמן שלו, בו הוא נכנס לאתרים ומעדכן את האינדקס. לפעמים הוא יכול להגיע לעמוד באותו יום בו המידע הוסר ולפעמים זה יכול לקרות אחרי חודשים.

כך קורה, שלזמן מסוים, המידע אמנם אינו מופיע באינטרנט, אך הוא בהחלט מופיע בתוצאות החיפוש – בין אם זה בכותרת (Meta Title) ובין אם זה בתיאור (Description). במקרה כזה, אנו משתמשים בכלי הסרת המידע של גוגל הנקרא Google Removal, ובאמצעותו אנו "מאותתים" למונע החיפוש, "היי, שים לב, המידע הוסר מהאתר, אבל טרם הורדת אותו מהאינדקס".

לאחר הגשת הבקשה ל-Google יש לחכות זמן מסוים (בד"כ לא יותר מ-3-4 ימים), עד שמקבלים עדכון בסטטוס הבקשה. אם העמוד הופנה לעמוד אחר או נחסם מגוגל, סביר להניח שהבקשה תיענה בצורה מהירה והמידע יוסר מתוצאות החיפוש. אם מה שהוסר במידע הוא רק ביטוי החיפוש, בו התוצאות עולות, זה ייקח יותר זמן – כך שלבסוף גם זה, ברוב המקרים, אמור להיעלם מהאינדקס של גוגל. 

מקרים בהם התוכן לא הוסר מהאתר ומדובר באתר לא אנונימי

במקרים כאלה אנחנו תמיד ממליצים על מיצוי ההליך מול בעל האתר על ידי פניה אנושית ולא משפטית. בהרבה מקרים, כשאנחנו שואלים את הפונים אלינו, היכן נמצא המידע הבעייתי תחת שמם, תשובתם המיידית היא ב"גוגל". "כן", אנחנו משיבים. "אבל באיזה אתר"? ותתפלאו לשמוע, שלא כולם יודעים באיזה אתר מופיע המידע השלילי, אבל הם בהחלט מודעים לכך שהוא מופיע בחיפוש, ושואלים אותנו איך למחוק תוצאות חיפוש בגוגל כמו שלהם. 

האתר שבו מופיע המידע הבעייתי או האזכור השלילי, הוא היעד שמגיעים אליו כשלוחצים על הלינק שמופיע בתוצאות החיפוש. ברוב המקרים, פונים אלינו כאשר המידע השלילי נמצא באתר חדשות, או באתר המכיל מסמכים משפטיים וכאן גם המקום להפריד ביניהם.

אם המידע הלא רצוי (האזכור השלילי) מופיע באתר חדשות, זה לא אומר שהוא יישאר שם לנצח. במקרים מסוימים, אתרי החדשות מתחשבים בבקשות הסרה, במיוחד כשהנימוק המרכזי הוא התיישנות (בטח אם מדובר באייטם שפורסם לפני יותר מ-10 שנים). נימוקים נוספים יכולים להיות מידע לא נכון בשעת הפרסום או נכון לשעה זו, ערך ציבורי-עיתונאי נמוך וכמובן הנזק המצטבר שנגרם למי שהמידע מופיע תחת שמו – הן במישור המקצועי-עסקי והן במישור האישי-חברתי. 

בהקשר זה חשוב לציין כי לכל אתר יש מדיניות משלו בנוגע לבקשות הסרה – חלק מאתרי החדשות נוטים ללכת לקראת המבקש, אך יש גם אתרים המסרבים בתוקף לכל בקשה, זאת מתוך הרצון שלהם לתת את המידע המלא לגולשים, על כל הידיעות שפורסמו בהם, לאורך שנות פעילותם. 

אם המידע הלא רצוי (האזכור השלילי) מופיע באתר משפטי, הסיפור הוא שונה. אתרים משפטיים הם אתרים האוגרים פסקי דין הנמצאים במאגרי בתי המשפט. אותם אתרים מספרים את המידע באופן חוקי, מתוך זכות הציבור לדעת על כל מידע משפטי, שאין עליו צו איסור פרסום. 

האינטרס של חלק מהאתרים בפרסום המידע המשפטי הוא מסחרי ועבור חלקם הוא אידיאולוגי. בלי קשר לאינטרס, מומלץ לשלוח בקשה אנושית לאתרים אלה וסביר להניח שבקשתכם תיענה ברוב המקרים, חוץ מאתרים סרבניים כמו "תולעת המשפט". 

בשני המקרים, בין אם מדובר באתר חדשות ובין אם מדובר באתר משפטי, יש לבצע לאחר ההסרה פניה ל-Google על ידי כלי ההסרות – ראו סעיף קודם. 

מקרים בהם התוכן לא הוסר ומדובר באתר אנונימי

במקרים כאלה הדרך היחידה לבצע מחיקת תוצאות חיפוש בגוגל, הוא על ידי פניה ישירה למנוע החיפוש דרך טופס בקשת הסרה משפטית.

מהניסיון שלנו, הסיכוי שב-Google ייענו לבקשה זו הוא נמוך מאוד עד אפסי. הסיבה לכך היא שמדיניות מנוע החיפוש היא באופן הפשוט ביותר לשקף בצורה המלאה ביותר את כל מה שיש באינטרנט. זה בעצם השירות של Google, שמביא לה את העוצמה הטכנולוגית והמסחרית שהיא צברה בשני עשורים. 

יחד עם זאת, גם ל-Google אין אינטרס שמידע קיצוני יופיע בתוצאות החיפוש ו"ילכלך" אותן. בנוסף, היא אינה מעוניינת כחברה, להתעסק ולהתמודד עם מאבקים משפטיים – לא בתור צד במאבק ולא בתור צד שלישי. 

על כן, במקרים כמו עמודים המכילים תוכן פוגעני (אלימות, מין), מידע אינטימי, אישי (כמו מספר תעודות זהות), או כל תוכן אחר בעייתי שמעורב בו צו איסור פרסום או הליך משפטי – הסיכוי ש-Google ייענו לבקשה וימחקו את המידע מתוצאות החיפוש – הוא גדול יותר. במקרה כזה, גם אם המידע מוסר מגוגל, הוא עדיין יהיה קיים ברשת ואפשר יהיה להעביר אותו כלינק (למשל בוואטצאפ או בפייסבוק). 

הזכות להישכח

לאור האמור לעיל, ניתן להבין כי אפשר להביא למחיקת תוצאות חיפוש בגוגל, אך לא תמיד זה פשוט או אפשרי. על מנת להגביר את הסיכוי לכך, במיוחד כשמדובר במידע משפטי המופיע תחת האדם הפשוט, eBrand מנסה בכל כוחה לקדם את ה"זכות להישכח", זכות שכבר הוכרה על ידי בית הדין של האיחוד האירופי.

במקרה של ה"זכות להישכח", גוגל נדרשת להסיר מתוצאות החיפוש מידע פוגעני, במיוחד אם הוא ישן, לא רלוונטי ופוגע באדם הפרטי. זכות זו מקבלת משנה תוקף כשמדובר במידע משפטי, שכפי שנוכחנו לדעת, אינו מוסר על ידי בעלי האתרים, כמו אתר "תולעת המשפט".

לצורך קידום החוק, eBrand פונה לתקשורת, לאנשי ציבור ואף פתחה עצומה בנושא.

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

eBrand בפייסבוק

הניוזלטר שלנו

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

הירשמו עכשיו לניוזלטר "לעזרת השם" של eBrand, ומדי חודש נשלח אליכם מספר עדכונים מעולמות הדיגיטל, ניהול המוניטין, השיווק והמיתוג ברשת. אל תדאגו – לא נחפור ונפוצץ את המייל שלכם, אנחנו בטוחים שהוא גם ככה עמוס…

לעזרת השם - ניוזלטר ניהול מוניטין באינטרנט

להרשמה הכניסו את הפרטים הבאים:

Call Now Button