האם היה עדכון Google לא-נודע שהשפיע על המוניטין בתוצאות החיפוש?

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב email
שליחה במייל
שיתוף ב print
הדפסה

באוגוסט 2018 תוצאות החיפוש השתנו בגוגל בצורה משמעותית. עדכון ה”פרשנס” (תכנים מעודכנים) עד היום, התייחס במיוחד לתכנים שמקבלים הרבה חשיפה, במיוחד מותגים ואנשים בחדשות שהופיעו בצורה מוגברת בנקודת זמן מסוימת. עם זאת, העדכון החדש השפיע גם על ביטויים שיש להם נפח חיפוש נמוך יותר. מהן הסיבות שבגללן גוגל ביצע את השינוי? צפו בוידאו:

 

כשאני מרגיש רעידות אדמה בתוצאות החיפוש באותו זמן, אצל מספר פרויקטים במקביל, אני מייד בודק אם היה עדכון Google. בד”כ אני לא טועה ופרסומים על עדכון צפים במהרה ברשת – בין אם העדכון אכן אושר על ידי Google, ובין אם לאו.

ב- 14.8.2018 קרה משהו מוזר. אנו מתפעלים עשרות פרויקטים של ניהול מוניטין בתוצאות החיפוש במקביל ובכחצי מהם, התוצאות השתנו ללא היכר. לשמחתנו, באופן חיובי. מה שמוזר הוא שלא מצאתי שום מאמר, פוסט, ציוץ – על כך שהיה עדכון כלשהו, בטח לא מהסוג הזה. גם ברשימת העדכונים של MOZ, שאני תופס ממנה מאוד סמכותית, העדכון לא הוזכר.

כאמור, מדובר בעדכון שהשפיע על פרויקטים של ניהול מוניטין בתוצאות החיפוש, ולמי שלא מכיר, מאופיינים לפי שני קריטריונים עיקריים, המבדילים אותם מפרויקטים של “קידום אתרים רגיל”:

  1. יעד יצירת נוכחות מאסיבית תחת שם המותג (פלוס וריאציות שלו) בעשרות אתרים
  2. יעד להקטנת חשיפה של מידע שלילי או לא רצוי תחת שם המותג

מטבע הדברים, מידע שלילי בעייתי, תחת שמות של אנשים ומותגים מופיע גם (ואולי בעיקר) באתרי חדשות מובילים יותר ומובילים פחות, שבאופן מסורתי, מאוד חזקים מבחינת Google. העדכון (שלצורך העניין נקרא לו “Oldy”, או בעברית “אולדי”), השפיע בעיקר על אתרים מסוג זה.

אז מה קרה ב”אולדי”?

לפני כחודשיים, מה- 14 עד 16 באוגוסט, הופחתה בצורה דרסטית החשיפה מתוצאות החיפוש של Google לאזכורים שליליים, שהופיעו באתרי חדשות (חלקם חזקים). האפקט היה כל כך משמעותי וחד-משמעי, עד שהרגשתי צורך לצלם LIVE את רגע התיעוד בסרטון שלפניכם.

כפי שניתן לראות במערכת הדו”חות שלנו, בהרבה פרויקטים האזכורים השליליים (באדום) ירדו למטה או נעלמו. ברוב המקרים מדובר היה באייטמים שפורסמו מלפני שנה ומעלה. מה ש”אולדי” להערכתנו גרם, זה הורדה דרסטית של פרמטר העדכניות של אותו עמוד.

במקרים רבים שמצאנו, במידה ולא היה עמוד אחר מאותו אתר עם אותו ביטוי מותג, “אולדי” פשוט היה מוריד אותו למטה בתוצאות החיפוש – וכך כמובן מפחית את החשיפה אליו ומשפר את המוניטין האינטרנטי בתוצאות החיפוש.

אז במה שונה “אולדי” מעדכון ה- Freshness עליו כתבנו לא פעם בעבר?

ראשית, עדכון ה- FRESHNESS, אושר על ידי Google בצורה חד משמעית לפני זמן רב ב- 3.11.2011 (ראו תמונה).  “אולדי”, כאמור, טרם אושר וכנראה גם לא כל כך שמו לב אליו.

google freshness update

אבל ההבדל העיקרי הוא בכך שעדכון ה- Freshness בעיקר השפיע בתוצאות החיפוש על אייטמים של מותגים ב”היי פרופייל” – ממש כמו מקרה הבוחן שהצגנו לפני 7 שנים על משה קצב. כלומר, ההשפעה שלו בעיקר הורגשה על ביטויי מותג בעלי נפח חיפוש גבוה. במילים אחרות: מותגים ואנשים שמחפשים הרבה ומופיעים כל הזמן בחדשות.

לאחר העדכון  ראינו איך Google יודע גם לזהות ביטויי חיפוש “טרנדיים” ובעקבות כך לדעת להפעיל עליהם את האלגוריתם. כמו בדוגמא ש-Google עצמו נתן: להציג תוצאות הקשורות לאולימפיאדה הקרובה, כשמישהו מחפש “אולימפיאדה”. לכן, להערכתנו, “אולדי” הוא הבן של Freshness (או האח החורג). העיקרון הוא אותו עיקרון, אך הפעם כנראה יש גם הצמדת פג תוקף לאייטמים ישנים ולא רק עדיפות לאייטמים חדשים, לכן ההשפעה ניכרת גם על מותגים (ואנשים), שהם לא “היי-פרופייל”.

המשמעות מבחינת ניהול מוניטין בתוצאות החיפוש היא ברורה בכמה אופנים:

  1. יש לתת דגש נוסף על קידום אייטמים חדשים באתרי חדשות.
  2. יש לתת דגש נוסף על תוכן עדכני ובאתרים ובפלטפורמות עצמאיות.
  3. יש לתת דגש נוסף על תוכן שיש לו הקשר אקטואלי (ליצור תוכן המתייחס לנושאים שבחדשות).

מהי לדעתכם הסיבה לביצוע העדכון על ידי Google?

מעבר לכך שהשאיפה התמידית של Google היא להציג את התוצאות הרלוונטיות ביותר. באופן טבעי, האייטמים העדכניים יותר, הם גם הרלוונטיים ביותר תחת ביטוי המותג או האדם. לכן ברור האינטרס של Google לחזק את פרמטר העדכניות (Freshness), כש”אולדי”, הוא למעשה “פולו-אפ” שלו, המתמקד בהורדת הרלוונטיות של אייטמים ישנים.

להערכתנו, יש סיבה נוספת: בעקבות פסיקת “הזכות להישכח” של הבית הדין של האיחוד האירופי Google מקבל פניות רבות להסרת אייטמים תחת שמות של אנשים בתוצאות החיפוש. הנימוקים הם בעיקר התיישנות. אז נכון שרוב הפניות בהם Google נענה לבקשה, קשורות לאתרי פסקי דין, או לבלוגים אנונימיים – ופחות אתרי חדשות, בטח מובילים. יחד עם זאת, ההנחה היא ש- Google מנסה לצמצם את כמות הפניות על תוכן מיושן ולכן מפעיל “פג תוקף” בתוצאות החיפוש על אייטמים מסוימים. יש לציין כי הוא לא מוחק אותם מהאינדקס, כל עוד הם נמצאים באינטרנט כמובן. הוא רק מוריד את החשיפה בתוצאות החיפוש.

אם באמת היה עדכון, למה רק אתם מדווחים עליו?

השאלה הזאת גם מטרידה אותנו. להערכתנו יש לכך 3 סיבות עיקריות:

  1. העדכון השפיע בעיקר על ביטויי מותגים ואנשים בתוצאות החיפוש. זה לא כל כך נוגע לקהילת מקדמי האתרים הרחבה, שבאופן טבעי עוסקת בפרויקטים של “קידום אתרים רגיל”, כלומר קידום אתר אחד תחת מספר ביטויי מפתח (בד”כ לא מותגים או אנשים).
  2. מבדיקה שלנו עולה כי הפרויקטים בזירה העולמית אותם אנו מנהלים פחות הושפעו מאלה שב- Google Co il. מכאן יכול להיות שבאופן מפתיע, העדכון לא חל על Google.com. בניגוד לרוב המקרים, בהם העדכון קודם כל מורגש ב- Google Com ורק אחרי זה על Google ישראל.
  3. ייתכן כי אנשי אינטרנט ומקדמי אינטרנט חשו בעדכון, אך הם לא הרגישו אותו בצורה משמעותית כמו אצלנו ולכן לא חשו צורך לשאול או לדווח על עדכון.

לסיכום, עושה רושם כי עדכון האלגוריתם השפיע בצורה חיובית מאוד על הפרויקטים של ניהול מוניטין בתוצאות החיפוש. אנו זקוקים לעוד מספר חודשים להעריך את השפעתו המלאה של העדכון ואם זה דורש שינוי אסטרטגי באופן בו אנו מנהלים את הפרויקטים.

אם חשתם גם אתם בעדכון – נשמח אם תגיבו.

צוות האתר של איברנד

צוות האתר של איברנד

צוות האתר של איברנד מביא לכם משתמשי האתר את כל המידע על ניהול מוניטין באינטרנט: מגמות, מחקרים, נתונים מעניינים ועוד. כמי שהיו הראשונים בתחום בישראל, אנו מתעדכנים כל העת בחידושים בתחום ניהול המוניטין לאנשים ולעסקים בתוצאות החיפוש.

או השאירו פרטים ואנו נחזור בהקדם:

מה חדש בבלוג?

ארכיון בלוג

סרטון החודש

eBrand בפייסבוק

Call Now Buttonחייגו עכשיו | Call Now